söndag 3 juni 2012

30 kilometer

Efter att ha sett så många fantastiska löpare igår och blivit mäkta imponerad av makens pannben, som igår satte klockan tidigt och gick ut och sprang 30 km i värsta vädret, var det idag min tur.
Jag hade ägnat en del tid åt att förbereda mig mentalt på att vädret skulle var detsamma som igår enligt vädrerapporterna, men när jag kl.10,30 stod redo var det uppehåll.
Kändes lite lättare då.
Så jag gav mig av inåt stan och satte av i ett högre tempo än normalt på långpassen, då jag ju faktiskt har ett litet tidsmål med maran.
30 km stod på schemat och jag vet att detta är ett av två över 30 som jag kommer få ihop innan maran. Sen ska jag vara redo.



Via Kungsholmen bort till Hagaparken bar det av och benen kändes lätta efter både Västerbron och Liljeholmsbron i bra tempo. Sprang sen runt Brunnsviken där jag stötte på bla ett träd som gått av och lagt sig över en trappa, vilket gjorde att jag fick krångla mig förbi på ett gummiliknande sätt. Annars var alternativet att vara världsmästare i limbo. Eh, nej tack.
Så där fick jag gå en hel del som givetvis drog ner tempot. Efter 15 km började det regna och jag tänkte på alla igår, som gjorde att jag med lätta steg sprang vidare och tänkte att om de klarade regnet gör jag det.
Men det slutade efter 5 km, så på hemvägen som gick samma väg tillbaka, var det behagligt och skönt väder.
Efter Västerbron den andra gången vek jag ner på Långholmen och sprang längs vattnet till Hornstull.
Där sprang jag förbi en bitsk hundägare med två ettriga småhundar som röt till sin vän - "jag är så jävla less på alla cyklister och joggare överallt, som gör att hundarna skäller"!
Men ta dina hundar åt sidan då, ville jag ryta tillbaka, eller vistas på folktomma platser där det är färre av oss motionärer om vi nu är så jobbiga och stör så mycket.
Jag älskar hundar och vi har hund i familjen, men att som hundägare skälla på folk bara för att man cyklar eller springer förbi, är ganska omotiverat.

När jag var i närheten av hemma visade klockan 28,6 km, så jag tog en extrasväng för att få ihop mina planerade 30 km.
Exakt på 30 stannade jag klockan och såg att farten låg på snittet 5,37 min/km och pulsen på 73%.
Vaderna och låren var rätt stumma men annars kände jag att jag hade kunnat fortsätta en bra bit till.
Mitt livs första 3 milare.
Långt ja, och att jag ska klara 12 km till känner jag mig rätt övertygad om att jag kommer att göra.
Lovar gott måste jag säga.



8 kommentarer:

  1. Fasen vad bra! Första tremilaren och du gör den i ett såpass bra tempo! Maran kommer gå fint! Det kommer ju inte bli samma väder som igår iaf :) hoppas ni slipper 30 grader varmt också.

    SvaraRadera
  2. Verkligen bra gjort! Du är grym ju!

    SvaraRadera
  3. Vad grym du är!! 30 km är inte dåligt .. jag är glad när jag når milen!
    Håller med om vissa att hundägare tror de "äger" gatorna .. jobbigt tycker jag då jag även är lite hundrädd ..
    =)

    SvaraRadera
  4. Grymt ju! 30 km bara sådär på egen hand är tufft!

    SvaraRadera
  5. Andréa: Ja, lite rädd att det blir FÖR varmt:) Men man vet ju inte, kanske blir det regn och rusk som i lördags:(

    Jenny: Tack!

    Maria: Tack! Milen är ju också jättebra!

    Snorkkis: Tack! Ja, hade inte heller varken ljudbok eller musik som jag brukar utan sprang helt med mina tankar. Rätt skönt emellanåt:)

    SvaraRadera
  6. Grattis till din 30-milsdebut! Grymt jobbat! Låt oss hoppas att vädret blir som du önskar sedan när det är dags för maran! Kram

    SvaraRadera
  7. Fantastiskt! Jag har förresten aldrig sprungit längre än 30km på träning inför de maror jag sprungit. Orkar man 3 mil utan support/vätskestationer/publikstöd mm så orkar man också 4,2 mil med allt det ovannämnda!

    SvaraRadera
  8. Karin: Tack, ja det känns som om jag är bra förbredd snart. Vädret kan man ju inte påverka, men träningen kan man:) Kram

    Miss Agda: Tack! 12 km till känns det som att jag bör klara. Ska springa ett till på ca 33 km innan. Det blir det längsta.

    SvaraRadera

Vill du skriva några ord så uppskattar jag det verkligen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...