tisdag 8 maj 2012

Barfotalöpning med barfotaskor

Idag bjud Merrell och Prat PR in till en supertrevlig presslunch för att testa deras barfotasko,  Barefoot Run Pace Glove, och få tips och råd om hur man kommer igång med barfotalöpning.
Vi började med utprovning av skorna, som ska sitta som en handske på foten och precis som med vanliga löparskor ska det finnas några millimeter kvar till tån.


Claes från Merrell berättade om skon och varför det är bra för fötterna att springa med barfotaskor.
För det mest naturliga är ju att springa barfota,  använda fötterna och dess muskler och få ett naturligare löpsteg.
När man börjar med barfotalöpning, rekommenderas det att man först går in skorna hemma i ca 30 min för att sedan,  när man börjar springa, göra det i korta sekvenser. Så springer du vanligtvis 1 mil är,  1 km rimlig sträcka i skorna. Detta för att långsamt bygga upp, stärka och vänja in fötterna och vaderna.
Jag, som länge varit nyfiken på barfotaskor, kommer att börja lägga in små inslag av detta i min vanliga löpträning. Dels hoppas jag på att få ett bättre löpsteg och sen vill jag givetvis bygga upp fötterna så att jag kanske blir av med min pronation.( Jag faller in på foten när jag springer och behöver stöd för detta i löparskorna).
Trots att det kändes lite ovant och stumt i början, men ändå bättre än väntat,  kan man nog säga att jag blev lite såld på detta och har redan börjat slå ett slag för barfotalöpning här hemma. 




Efter löpningen i Humlegården bjöds det på jättegod lunch från Blueberry och Biofood.
Maken passade Noel medan vi sprang, och lämnade över en glad liten kille lagom till lunchen som också   ville vara med i gemenskapen.


Med oss hem fick vi skorna som nu ska provas och testas, och det ska bli väldigt spännande!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vill du skriva några ord så uppskattar jag det verkligen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...