fredag 17 februari 2012

Sats Baby

För en tid sedan bjöd snälla Lovisa in till hennes Sats baby-pass på sin blogg. Eftersom jag inte har kvar mitt Sats-kort var jag inte sen att anmäla intresse. Så idag var det dags.
Som tur var kände jag inte av något ont i den i gårdagens onda fossing.

Noel och jag tog tunnelbanan till Odenplan och jag tyckte att vi var i god tid.
Jag hade fått en vägbeskrivning av Lovisa och tänkte inte så mycket mer på det. Det var bara det att när jag kom fram så hittade jag inte ingången man använde för att komma in med barnvagn. Enligt Lovisa skulle ingången det vara i ett garage och jag försökte ta hissen ner men den fungerade inte, så jag fick gå ner och när jag till slut hittade in så var det 5 min kvar innan passet skulle börja. Puuh!
Fullt med vagnar och mammor trängde jag mig in i entrén och fick hjälp av en annan snäll mamma med väsk-bärning och guidning till sal. När vi kom in stod Lovisa nästan redo att köra så det var bara att hämta matta, bräda och lägga Noel bekvämt, sedan drog vi igång.


Uppvärmning skedde delvis på step-brädan och bestod av helkroppsövningar och framförallt kondition.
Sedan följde en konditionsdel. Lovisa påpekade ofta vikten av att aktivera inre magmuskulaturen och knipa i bäckenbotten. Vad vi än gjorde fick vi inte tappa magstödet och bäckenbotten.
Jättebra, eftersom det är lätt att glömma.
Hon gav oss olika valmöjligheter utifrån form och ev postgravid-symtom. Eftersom jag varken har problem med läckage eller annat så kunde jag köra på som jag ville och anta de svåraste varianterna.
I mitten av konditionsdelen råkade jag dock trampa snett med vänster fot när jag skulle ner från brädan, vilket gjorde riktigt ont, ja det vet väl de flesta som råkat ut för det. Jag kunde fortsätta och genomföra passet men har fortfarande ont, så nu blir det nog tyvärr vila från löpningen några dagar. Orka! Nu när jag precis kommit igång...

Efter detta fortsatte vi med en styrkedel, dels med hantlar dels med gummiband. På slutet armhävningar och plankor. Jag tog det tyngsta gummibandet och 4 kgs hantlar och kände ändå att jag hade bra kontroll och ändå inte blev helt slut. Måste vara ett bra kvitto på att formen är på väg tillbaka.
Noel låg glad och nöjd hela passet och tittade på sin mamma. Så det var nog roligt för honom också.

Höst upp, glad och svettig efteråt!


Efter passet bad jag Lovisa kolla om mina magmuskler gått ihop, så att jag kan börja med mer magträning och situps. Det hade de! Yes, det kändes skönt att höra.

Summering av passet blir att det var en bra balans av lagom jobbig kondition och styrka och dessutom verkar bebisarna ha det kul. Så win-win för både mamma och bebis. Kändes ibland lite lätt för min smak, då jag gillar hård och tung träning.
Detta är ju perfekt för mammor som vill komma igång med sin träning.
Är dock glad att jag har bra disciplin att köra hemma på egen hand.

Kommer definitivt att återkomma någon gång då jag och Noel fick en mysig stund tillsammans med andra mammor och bebisar och dessutom fick jag träna samtidigt!


1 kommentar:

  1. Kul att passet var så lyckat för både dig och Noel! Och vad härligt att dina magmuskler har gått ihop!

    Hoppas att foten bättrar på sig snart!

    Ha en mysig lördag kväll! Kram

    SvaraRadera

Vill du skriva några ord så uppskattar jag det verkligen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...